Uitslag BRM CSSK race 7 (26-apr-24)

Op ‘the day after’ in het oranje schrijf ik het verslag van de spannende race van gisteravond. 
We waren reuze benieuwd naar de resultaten van deze avond, omdat we na de BRM-race van vorige week de baan hadden schoongemaakt. Een nauwkeurig werkje om wel de aanslag niet op de leads te smeren, maar dat bleek goed gelukt: de baan lag er ‘maagdelijke’ bij en had weer de originele kleur: grijs!
Iedereen stond te trappelen om weer aan de start te verschijnen…. nou ja trappelen…. ik moet als wedstrijdleiding iedereen wel ongeveer naar binnen sleuren om zich op te stellen, maar eenmaal binnen dan gaat het ‘van Jetje’. John verzorgde weer de technische keuring van de 10 auto’s en zelfs Onno stond dit keer met zijn Camaro op tijd aan de start.

Heat 1:
Niet alleen Onno, maar ook John, Jan D, Tim en Piet stelden de auto’s op voor de start. John met de Oranje Abart 1000TC, Tim met de oranje A112 Abarth en ook Piet met de Alfa in dezelfde kleurstelling, waarmee de 3 Musketiers op het wereldkampioenschap hadden gereden. Jan D reed voor de derde keer mee en kon zelfs kiezen met welke auto: het werd de Renault 8 in de Nederlanse-driekleur, zo hadden we een mooie combi: NL-vlag met oranje (wimpel). Op het moment dat de stroom op de baan kwam, zette de zware Camaro van Onno zich in beweging, terwijl de kleine Abartjes van John en Tim parmantig over de baan wegschoten, met de Alfa in hun kielzog en de R8 driekleur die de rij sloot. Stint voor stint liep de Camaro licht uit op de 3 Musketiers die gedrieën lange tijd in dezelfde ronde reden: een mooi gezicht om de 3 oranje auto’s vlak na elkaar het rechte end op te zien rijden. John wist zich op gegeven moment net voor Piet te ‘wurmen’, maar Piet verdedigde zijn plek met verve. Door wat uitvliegertjes over en weer, bleek John nét één uitvliegertje minder en dat bleek het verschil tussen de beide rivalen (maar Piet verbeterde wel zijn pr met 2 rondes). En Tim dan? Hoor ik je denken: die bleek al achterop geraakt en achteraf bleek met de cardan van zijn achteras iets mis en dat veroorzaakte dat zijn achterband los was gekomen. Toch knap dat hij zoveel rondes had weten uit te rijden. Jan D bleek goed gereden te hebben, ook al was hij laatste. Hij verbeterde zijn persoonlijk record met bijna 4 rondes, knap gereden Jan!
Uitslag heat 1: 1. Onno; 2. John; 3. Piet; 4. Tim; 5. Jan D.

Heat 2:
Deze heat door Gabe steevast de ‘prinsessenheat’ genoemd (waarom weet ik ook niet, maar misschien is dat iets Zwitsers;). In ieder geval past het goed bij deze vooravond van Koningdag en stelden de ‘prinsessen’  Mario, Tom, Luuk, Remy en Giulio hun auto’s op voor de start. En de andere 2J’s dan? Ja die waren elders: Richard nog steeds aan het sturen in The States en Daan was naar ‘DE Konigsnagh’. Luuk nam nog even de afslag bij Broek en haalde onderweg naar het CPZ de Alfa van pa. Zo reisden we terug in de tijd: naar 1971 op Zandvoort. De Alfa van Liane Engeman (dus toch een prinses?) tegen de Alfa van Rob Slotemaker. Nog meer Alfa’s aan de start? Ja natuurlijk! Die van Giulio! Remy reed weer met de LeenKadett GTE en Tom natuurlijk weer in de NSU. Weer in de grijs/rode livery, net als de vorige keer: wel met een motorwisseling werd gefluisterd, maar dat was toegestaan zonder verlies aan startpositie;)
Vanaf de start nam Tom de koppositie door een snelle start op baan 2, waardoor Mario (op baan 1) het zekere voor het onzekere nam en net achter Tom de eerste bocht inging. Tom had immers goed kunnen oefenen tegen John bij het inrijden, waarbij ze elkaar eruit probeerden te tikken (haha). Enfin… Mario in de Liane uitvoering in de achtervolging, met de rood/witte Slotemaker Alfa er direct achter. Dat Luuk niet echt gewend was aan de snelle Alfa van Pa, bleek een gelukje voor Mario. Luuk had een paar uitvliegertjes. 
De Alfa van Giulio bleek supersnel in de top, maar verloor weer snelheid in de bochten, waardoor hij telkens de koplampen en dan weer de achterlichten van de geel/zwarte Kadett achter dan wel voor zich zag.
In stint 2 ging de zeegroene Liane Engeman Alfa  de grijze NSU (met mooie rode striping) voorbij en behield de koppositie tot het eind. Ondertussen kreeg Luuk wat tips ‘van boven’ van Rob (Slotemaker) en kreeg de Alfa beter onder controle en wist ook de NSU te verschalken. Ondertussen ging de strijd tussen de Alfa van Giulio en de Kadett van Remy door en wist Remy dat in zijn voordeel af te ronden. Zo werd recht gedaan aan de race in 1971 (ook op CPZ…andvoort) toen ook Liane Engeman wist te winnen.
Uitslag heat 2: 1. Mario; 2. Luuk. 3. Tom; 4. Remy; 5. Giulio.

Einduitslag:

Hierboven vind je de einduitslag.
Door deze uitslag kan je in het BRM klassement zien dat Mario de lijst aanvoert, gevolgd door Tom, John B, Richard, Piet Daan, Tim, Luuk en Onno. Richard en Daan zijn door hun afwezigheid gezakt, dat geldt ook voor Rob de R en Alexander. Remy is aan een opmars bezig.

Conclusie over schoonmaken baan:
De baan ziet er in ieder geval mooier uit. De één vindt de baan prettiger rijden, de ander niet, maar was de baan nu sneller dan vorige week? Dat blijkt moeilijk te zeggen. Onno, Mario, Tom, Remy, Piet en ook Giulio reden met dezelfde auto. Mario reed 2 rondes meer (maar moest vorige race tapen), Tom +1 ronde (met andere motor), Onno +1 ronde, Remy 1 ronde minder en ook Giulio 1 ronde minder en  Piet +2 rondes. Wanneer je naar gemiddelden over de wedstrijden kijkt (105 rondes vs 104 rondes vorige week), zijn het geen spectaculaire verschillen. Bij de snelste rondetijden zit bij de meeste rijders een 0,1 sec verbetering, maar dat is niet echt spectaculair.  Kortom: het nut van het al dan niet schoonmaken van de baan is op basis van de resultaten arbitrair. Maar de baan moet zo nu en dan schoongemaakt worden. En dan was dit een mooi moment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *