Uitslag BRM Legends testrace 20-sep-24

El viernes se celebró la primera carrera de prueba con la nueva clase de coches BRM Legends.   

EHHHHHH  Wachteffe…..
Wat is hier nu aan de hand? Is het Mario nu in de bol geslagen? Nee hoor, maar hij is gisteren naar Spanje afgereisd en dan ben je in andere sferen…..  Zittend in het zonnetje aan de tafel bij het zwembad, met wuivende palmen op de achtergrond…. muziekje aan… en een lekkere cappuccino dat wordt geserveerd door een lieftallige dame….
Opnieuw dan maar even: De eerste TESTrace met de nieuwe klasse BRM Legends auto’s werd vrijdag verreden.
Het was afwachten hoeveel rijders er aan de start zouden verschijnen: immers niet iedereen heeft een BRM Legends auto. Doel van deze avond was om alles te verkennen, maar ook de auto’s te keuren conform de 0.2 versie van het reglement. 
Het bleek al snel dat alleen ‘good old Rob’ het reglement goed had gelezen en zoals je van hem kunt verwachten, zijn auto had gebouwd conform het reglement. Daarmee zou hij op voorhand al als winnaar kunnen worden uitgeroepen, maar dat zou minder spannend zijn. Dus kreeg iedereen de vraag de auto de volgende race conform het reglement aan te passen. 
Ook kwamen er nog wat punten boven water die na afloop ook zijn besproken. Het bijzondere aan deze klasse is, dat een standaard BRM auto uit de doos niet voldoet aan de vereisten, maar eerst aangepakt moet worden om binnen de grenzen te vallen, dat is voor iedereen even wennen. Kortom…. een TEST race.
Omdat een aantal geen Legends auto hebben, werd er ook een heat samen met de BRM GT auto’s (McLaren en Porsche GT1) verreden. 
En de standaard vraag van elke race ZIJN ZE WEER COMPLEET? Wie? nou THETHREEJEES natuurlijk.. Nee het werd weer een optreden van het duo…. de Benjamin bleek verhinderd.

Heat 1:
Mario, JanD, Raoul en Tim verschenen hier aan de start met de genoemde BRM GT auto’s, aangevuld met de Legends van Abid en Kenneth, die voor het eerst met deze auto op de baan kwamen.
Het werd een mooie strijd, tussen de prachtige GT’s, waarbij JanD direct aan de leiding kwam, omdat Mario op baan 1 minder snel uit de voeten kon. Door de smallere banden van de GT’s dan die onder de Legends, hebben deze meer moeite om grip te houden, maar daar hebben dan ook alle GT’s last van. Raoul reed met de rode McLaren en Tim met de prachtige zwarte livery ervan. JanD was blij nu ook eens met deze GT te kunnen racen en had deze van de week prima geprepareerd, waardoor deze de eerste stint met een 1,5 ronde voorsprong op de rest kon afronden (big smile van oor tot oor natuurlijk). Mario liet dat er niet bij zitten en wist in de tweede stint de achterstand al in te halen, maar ook Raoul bleek regelmatig sneller dan Mario, maar schoot er ook wel iets vaker af. Het werd een mooi gevecht tussen de 3, waarbij Mario aan het langste eind trok en voor Raoul en JanD eindigde. Maar Tim en de rest dan? Tim had maandag de auto gekocht, de nodige tips gekregen en aangepast, maar had verder nog weinig kunnen oefenen (tja de hongerige magen en dorstige kelen moeten ook bediend worden en DAAR zorgt Tim dan weer voor). Maar niet te min, draaide Tim heel goede rondes en zit er nog rek in om dat geheel te verbeteren. Voor Abid was het de eerste keer, net zoals voor Kenneth, dus dat is helemaal wennen aan deze auto. Maar iedereen genoot van het rijden, ook al weten de Legends rijders dat er nog werk aan de winkel is.
1. Mario; 2. Raoul; 3. JanD; 4. Abid; 5. Tim; 6; Kenneth 

Heat 2:
Zoals gezegd alleen Rob reed met een reglementaire auto. De andere auto’s hadden óf een ander chassis (maar zeker zo mooie livery), of waren véél te licht (oplopend tot 10 gram), maar dat maakte de race niet minder leuk. Het werd een mooi gevecht tussen Daan, Onno en Richard, waarbij ook Rob lang aangehaakt bleef. Je zou denken dat Tom zijn auto goed had voorbereid (of je dacht dat juist niet;), maar hij bleek na de keuring nog driftig te sleutelen aan zijn auto…. tja het is een TESTrace, dus je wil wel alles testen hè?  Niet dat het veel baatte want hij bleef beduidend achter op de kopgroep. Jerry deed het niet slecht en lag lang voor op Tom die met de enige NIET rode livery reed.
Het bijzondere was dat in de tweede helft van de race de auto van Tom steeds sneller ging. Of dat nu aan Tom of de auto lag is tot op vandaag niet duidelijk;)
Doordat in deze heat 7 rijders reden, was de stand moeilijk in te schatten, maar dat het spannend zou worden, dat was wél duidelijk. De top 4 lag dicht bij elkaar. Op gegeven moment moest de auto van de bandleider getaped worden en was de andere van het duo net uitgedraaid. Dan kreeg hij de teamorder ‘KORT TAPEN’, dat natuurlijk meteen werd opgevolgd… tenslotte is teamorder, teamorder 😀
Daan was uiteindelijk de eerste die de heat had uitgereden en daarmee was hij de ‘man-to-beat’ met 123,20 rondes… Je snapt natuurlijk dat dit als een rode vlag heeft gewerkt op de andere (rode) Ferrari’s! Aan het eind van de race meende ik toch een klein ‘juichje’ te horen bij de bandleider met een big smile die hij niet wist te onderdrukken: wat een opluchting bij deze man (haha) EINDELIJK had hij zijn bandlid kunnen aftroeven… Maar daarna meteen weer in het gelid: ‘wat een leuke klasse’ werd met instemming van de anderen bevestigd, bij de  proost op het rondje van Richard.
1. Richard; 2. Onno; 3. Daan; 4. Rob (eigenlijk dus P1;);  5. Tom; 6. Jerry; 7. Giulio.

Nabespreking:
Daan had zich opgeworpen de technische keuring en heeft een aantal opmerkingen:
1. er zit een groot verschil in zowel body als chassisgewicht tussen de Porsche 917 en de Ferrari 512 (oplopend tot 10 gram): we houden het minimum gewicht aan van 50 gram bodygewicht (incl. verlichting) en chassisgewicht tussen 135-145 gram. Er zal dus bij een aantal auto’s extra gewicht geplakt moeten worden op de voorgeschreven wijze.
2. Vulplaatjes onder assteunen worden toegestaan
3. Minimum grondspeling wordt 1,2 mm
4. Minimum diameter voorbanden gaat naar 23,5 mm
Deze aanpassingen zullen worden opgenomen in de voorlaatste versie. 
LET OP! nog geen Carrera-body’s gebruiken: Jerry is gevraagd om hiervoor steuntjes te ontwikkelen zodat de kap op reguliere wijze kan worden gemonteerd op het BRM chassis.

Einduitslag:
Dat de GT’s iets minder snel waren, was van te voren al in te schatten, maar het bleek dat deze aardig mee konden draaien. Wellicht een idee om aparte heats te maken op de BRM Legends avond.  
Er is wel een stand gemaakt waarin deze uitslag is verwerkt, maar deze zal niet worden meegeteld in het CSSK, omdat alle auto’s (op 1 na) niet reglementair waren. 
De stand in het BRM Legends CSSK klassement kun je hier vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *